Dag 6 - 29 augustus - Een dagje Oslo

29 augustus 2019 - Oslo, Noorwegen

Het begon vandaag inderdaad een beetje druilerig.  Maar gelukkig kwam het nog niet met bakken uit de lucht en konden we droog langs de supermarkt en richting de bus. Alleen de busrit richting Oslo was voor Benjamin al een hele attractie.
Kijk maar:

20190829_100131

En in de stad was het inderdaad een beetje aan het regenen, maar door eerst even koffie te drinken in een koffietentje konden we dat mooi omzeilen. We hadden een openbaarvervoer ticket voor de hele dag, dus we stapten opnieuw in de bus, nu richting het Vikingmuseum. In dit museum staan volgens de omschrijvingen 2,5 Vikingboot. En dat is ook precies wat het is. Een ruimte met 2,5 boot. En dat is dan bij elkaar toch best imposant en bij een peuter past dit precies in de aandachtsspanne, dus dat is ook lekker.

20190829_121623

IMG_20190829_115239

Deze boten zijn graven geweest voor belangrijke vikingen (hierbij dachten wij aan grootste imposante kerels van een meter of 2, maar dat viel in de praktijk wat tegen, want met 1m60 hadden we daar gewoon overheen gekeken, over de breedte zei het informatiebordje niks, dus ze kunnen alsnog best indrukwekkend kunnen zijn geweest), die ze dan dus met boot en al begroeven. Dat moet dus een aardig klusje geweest zijn.

Daarna een broodje eten, buiten voor het museum, waar er allemaal kleine vogeltjes bij ons kwamen zitten. En die vonden het natuurlijk helemaal leuk als ze een beetje brood kregen, wat een leuk spelletje bleek voor Benjamin. Alleen bij weggaan zagen we dat dit een illigale bezigheid was geweest, door een vrij duidelijk bordje dat aangaf: DON'T FEED THE BIRDS! Sorry!

Olso is een beetje een merkwaardige stad. Alles lijkt onder contructie, er wordt overal gebouwd. Verder zijn er wel wat historische highligts, maar het is in z'n geheel nu niet heel pitoresk. Het is eerder een westerse stad, waar van allerlei voorzieningen zijn en af en toe een bijzonder gebouw. Er was wel een toffe haven (onze boot terug gaat vanaf hier), waar onder andere een giga cruiseschip lag en allemaal ferry's af en aan voeren.

IMG_20190831_210025

We maakten een stadswandeling en eindigden in de Paleistuinen.

20190829_155725

En de buggy heeft een hele handige functie, namelijk dat hij volledig plat kan. En dit bleek de ultieme manier om Benjamin even een tukkie te laten doen.

IMG_20190829_145807

Dus terwijl we in de paleistuinen liepen viel de gup in de slaap. En hebben wij even naar een vijvertje zitten staren en volgende reisplannen zitten maken. En als je dan zo even zit kan de wereld er ineens heel anders uit zien.

20190829_14580320190829_155103_HDR

En na een dagje stad is er natuurlijk niets fijners dan bij thuiskomst lekker even steentjes kunnen scheppen.

20190829_175007