Dag 19 - 11 september - We zijn weer in Nederland

11 september 2019 - Denekamp, Nederland

Het plaatje van onze reisroute in deze blog begint een bijzondere vorm aan te nemen - het lijkt op een soort poppetje. We hebben ondertussen al heel wat landen doorkruist. En vandaag deden we nog een deel Duitsland en hadden we het plan om net Nederland weer aan te tikken.

Onze jongen sliep vandaag weer lekker uit en nadat wij het ontbijt al op hadden en hadden gedoucht, maakte hij pas aanstalte om wakker te worden. Het zonnetje scheen heerlijk en na het ontbijt ging Benjamin nog even spelen in het zand bij de glijbaan met zijn kiepwagen en graafmachine. Ondertussen konden wij de camper gereed maken voor de laatste volle camperdag.

20190911_101112_HDR

Het was druk op de weg, er zijn ongelofelijk veel wegwerkzaamheden in Duitsland, waar dan weer niemand actief aan de weg lijkt te werken. Maar er wel veel borden staan dat er aan de weg gewerkt wordt en dat je langzamer moet rijden. De weg is dan vooral smal en met al die vrachtwagens een drukke bedoening. Nu schijnen er af en toe regels van kracht te zijn die aangeven dat alle vrachtwagens alleen op de rechterbaan mogen rijden (dat is alleen niet altijd, soms zagen we duidelijke borden, maar soms deden ze het ook spontaan naar ons idee) en zo reden ze af en toe keurig allemaal achter elkaar. Wat een koddig gezicht was, allemaal van die joekels van auto's die dan heel langzaam in een rijtje achter elkaar rijden, terwijl de andere banen wel doorreden. Alsof ze straf hadden gekregen. Op andere momenten mochten ze wel inhalen en dat deden ze dan ook graag. Waarbij ze dan met 95km per uur een andere vrachtwagen inhalen die waarschijnlijk 89km per uur reed, maar dus net te langzaam naar hun zin. En dan moesten wij dus op de rem, want op de andere baan reden ze soms meer dan 150km per uur en met zo'n zware camper gooi je je er daar dan niet zo maar voor.

20190911_152620

Rond het middaguur werd er gestopt bij een parkeerplaats aan de weg, waar restaurant etc. allemaal waren (daar hebben we er ondertussen al heel wat van gezien, dat is werkelijk een wereld op zich). Er werd koffiegedronken, maar er was ook een inpandige Burger King en Vincent kreeg ineens enorme trek in een hamburger (wat hij na 3 weken vleesonthouding best een keertje mocht van Iris ;)). En zo aten we ook voor het eerst deze vakantie ook patatjes, wat Benjamin heel erg lekker vond.

Na deze stop nog het laatste stuk Duitsland en reden we, net voordat we bij de camping waren, de grens over naar Nederland naar het Twentse Denekamp. En dan is het toch heel gemoedelijk wanneer je in het Twents wordt welkom geheten, weer gewoon Nederlands kunt praten en voor een camping met binnenspeeltuin, douches inclusief maar 15,65 euro hoeft te betalen. In Noorwegen hadden we regelmatig een onbemande camping, zonder goed drinkwater, waar we ook voor het douchen los moesten betalen voor 30 euro en dat was dan nog laagseizoen prijs (er moet wel gezegd dat het Noorse sanitair er wel een stuk luxer en netter uitziet).

We hadden Benjamin beloofd dat hij ook op de nieuwe camping naar de speeltuin mocht en we hadden in de omschrijving gezien dat ze hier dus zelfs een binnenspeeltuin hadden, wat met het natte weer een uitkomst bood. Iris had hier bij de receptie meteen even naar geinformeerd. Deze was nog niet open, maar konden ze voor Benjamin wel even open doen (wat een service!). Dus toen had Benjamin een ballenbak en een klimtoestellen paradijs helemaal voor zichzelf. En we waren daar nog maar net binnen of de meneer die de ruimte had opengedaan kwam zelfs nog een raketje ijsje langs brengen. Dat is nog een een warm (koud?) onthaal. Wat een feest!

IMG_20190911_16442120190911_173731_HDR20190911_173713_HDR

Nog even een keer rijst met groenten en saus eten, omdat dat op vakantie altijd zo lekker smaakt.

IMG_20190911_182523

En dan voor de laatste keer slapen in de camper. Benjamin heeft volgens ons nog niet zo'n behoefte om naar huis te gaan.Hij vindt het avontuur maar wat mooi en heeft natuurlijk ook de beste slaapplek van ons allemaal, dat scheelt ook. Maar wij hebben na deze mooie reis ook echt wel weer zin om naar huis te gaan. Morgen nog een paar uurtjes rijden en dan zijn we (al)weer thuis.

Ps. vol goede (hoog)moed is er vanavond nog een spelletje C. gespeeld. Maar deze werd toch weer jammerlijk verloren door Iris/giga gewonnen door Vincent. De overwinningsstrategie van Iris was van korte duur...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade