Toegift!

14 september 2019 - Warmond, Nederland

Hier de afsluiter van de blog. Nog wat laatste gedachtenspinsels over dit avontuur dat al een jaar geleden gepland was, een semi verlate honeymoon was en waarvan wij dus ondertussen weer heelhuids zijn teruggekomen. Iris' moeder vroeg en zijn jullie nu lekker uitgerust? Nou niet echt uitgerust (lukt dat sowieso als je op vakantie gaat met kinderen? :)), en zo'n roadtrip is toch best intensief en vermoeiend, maar we hebben wel lekker veel geslapen, zijn volledig los geweest van werk/thuis/gewone beslommeringen, hebben heel veel quality time gehad met z'n drieen en hebben de prachtigste omgevingen gezien. Kortom we kunnen het gewone leven weer aan! :)

Het camperavontuur is ons goed bevallen. Hele concrete verwachtingen hadden we niet van tevoren, omdat we ondertussen weten dat alles met een kind anders gaat dan je vooraf bedenkt. Een van de dingen die praktisch was geweest, was als Benjamin had kunnen slapen tijdens het rijden, maar dat lukte niet (dat hadden we ergens dan wel weer een beetje verwacht). Dit maakte dat we ons reistempo hieraan moesten aanpassen, veel hebben gestopt en dus op een dag wat minder uitstapjes konden maken dan misschien van tevoren gehoopt. Op de meeste dagen maakten we een aantal meters met de camper en daarna was het even stil staan op camping/plek langs de weg/parkeerplaats van een supermarkt zodat Benjamin even kon slapen.
Maar dat was geen belemmering, want dat creeerde voor ons ook verplichte siesta tijd en dat is ook wel lekker tijdens een vakantie. We hebben minder gewandeld dan we met z'n tweeen zouden doen, maar dat bleek met een peuter - ondanks goede mountain buggy -  gewoon toch iets minder makkelijk. Fietsen mee was handig, zeker in Duitsland/Denemarken/Zweden. En verder was het rijden zelf met een toffe camperbus, met lekkere muziek en mooi uitzicht al een attractie op zich. We hebben zoveel moois gezien! En als je dan ook nog een beetje kan chillen in een speeltuin op een camping aan het einde van de middag heb je verder niet zo heel veel nodig.

Maar was het dan alleen maar leuk? (Ja nu komende de smeuige details waar jullie continu op hebben gewacht :))
Een aantal ergernissen van de afgelopen weken:
- Slapen op een zeer hard bed is niet heel relaxed (al wen je daar toch ook weer aan en na 2,5 week voel je je heupen gewoon niet meer).
- Meerdere keren per dag je hoofd stoten aan het verlaagde randje tussen stoelen en de achterruimte (die gemaakt is voor mensen van 1,30m en wij toch echt een stukje groter zijn en we het op de een of andere manier verkeerd bleven inschatten en ons hoofd dus bleven stoten).
- Dat je de gaskraan aan en uit moest zetten door onder het bed te kruipen en je arm in een onmogelijke stand in het kastje te wurmen op zoek naar het kraantje om het gas aan dan wel uit te zetten en dit dus 2x per dag.
- Regen wanneer dit niet verspeld is, oftwel een tegenvallende weerapp. En dan op een camping zitten met een peuter die even niks wil.
- Drie weken leven op 10m2 met drie personen vraagt soms wat aanpassingen (maar we zijn nog steeds getrouwd, dus we hebben dit met succes overleefd).

Maar ondanks deze ongemakken was het eigenlijk vooral een toffe trip.

Als laatste nog een aantal dankwoorden.
Waarbij we vooral Douwe Bob, Queen, Sarah Bettens, Ludovico Einaudi, Pearl Jam, Racoon, Jamie Cullum, Billy Joel, Jack Broadbent, Jeff Buckley, Amy Winehouse en vele uit de Top 2000 (jaargang 2017) danken voor het opluisteren van onze reis - dat maakte het tot een ultieme roadtrip.
Daarbij danken wij ook Juf Roos, de makers van de trekkerfilmpjes en Peppa Pig voor het entertainen van onze zoon, zeker wanneer het regende, er sprake was ochtend dan wel middaghumeurs of hij gewoon heel moe was (wij advizeren toch echt iedereen om een aantal gedownloade SOS filmpjes achter de hand te hebben, anders is zo'n camper toch echt wel klein. Mocht je geen kinderen hebben dan klopt het dat eerder genoemde namen je totaal onbekend voorkomen).
Verder dank aan de AH die kleine wijnflesjes verkoopt, die makkelijk stapelbaar zijn in camperkastjes en waardoor onze drankmisbruik nog enigszins beperkt is gebleven. Dank aan Nienkie en Bernardo voor de voedselvoorraadtips en de vele flyers en reisboeken. Dank aan Joost en Lieke voor het lenen van de e-readers. Wij zijn om en willen er nu ook een :).

Dank ook aan het thuisfront voor het volgen van deze blog!
Leuk dat jullie zo met ons meeleefden en onze avonturen wilden lezen!

PS Vincent hier, laat ik ook even een bijdrage leveren aan dit mooie boekwerk. Bedankt Iris voor de verslaglegging, het was nu al steeds leuk om te lezen al was ik er steeds zelf bij. Over een paar jaar is het helemaal leuk om weer herinneringen op te halen, dankjewel!

En bedankt voor je fijne gezelschap onderweg!!

Dan nog even wat feiten van de vakantie:
- aantal uren gereden: 55 uur
- aantal kilometer gereden: 3309
- gemiddeld verbruik 10,01 liter per 100 kilometer (Diesel)
- aantal deuken in de camper: ZERO
- aantal landen: 5 (Nederland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken)
- aantal geconsumeerde kleine flesjes wijn: 11
- eindstand Carcasonne: 8-1 voor Vincent