Dag 10 - 2 september - Een dag vol prachtige vergezichten

2 september 2019 - Luster, Noorwegen

Het begint 's nachts koud te worden. In de camper valt dit nog wel mee, maar omdat wij bovenop de camper slapen, wordt het daar toch wel echt fris. Dus tijd voor joggingbroeken en sokken in de slaapzak.

De dag begon vandaag cultureel, met het bezoek aan een volledig houten Kirke, die uit de middeleeuwen stamt. Benjamin gaf aan dat hij hier al eens met opa was geweest, maar was toch bereid om het nogmaals te bezoeken. Het was een indrukwekkend bouwwerk. En vooral erg fotogeniek, dus we hebben er een aantal kiekjes gemaakt.

IMG-20190902-WA001720190902_112823_HDRIMG-20190902-WA001820190902_111554_HDR

IMG-20190902-WA0019 Zelfs het geld is in thema.

Hierna vertrokken wij richting de fjorden. Ook deze route ging niet over een snelweg, maar dwars door de bergen, precies tussen Breheimen en Jotunheimen Nasjonalpark in - twee grote berggebieden. En dat was werkelijk een prachtige tocht. We reden vandaag nog rustiger, om de wagenziekte van Benjamin niet op te wekken (wat gelukkig werkte). Daarbij ging het af en toe zo op en neer dat je wel gedwongen was om rustig te rijden. En we namen regelmatig een stop bij uitkijkpunten. Hiervoor waren we naar Noorwegen gegaan. Het was alsof we continu naar een natuurfilm van de BBC aan het kijken waren.
Zo zag het er dan zo'n beetje uit:

IMG-20190902-WA000720190902_122711_HDRIMG-20190902-WA0012

IMG-20190902-WA0015IMG-20190902-WA0014IMG-20190902-WA0008

IMG-20190902-WA0013

En onderweg liepen er ook af en toe wat schapen over de weg. Die waren alles behalve bang voor voertuigen. Er was er zelfs een die heel stoer rechtuit op de wagen af liep om dan op het laatste moment toch een stapje opzij te zetten. Die schapen lopen zelf in kuddes over de hellingen heen en dan passeren ze dus af en toe de autoweg. Maar dat leken ze gewend.

20190902_125905_HDR

Na deze prachtige, maar ook wel vermoeiende tocht kwamen we aan bij de uitloper van het langste fjord van Noorwegen. De camping helemaal op het puntje zag er wat smoezelig uit, dus we reden naar eentje verder. Die was onbemand, maar je mocht wel een plekje uitzoeken en kon dan 's avonds tussen 8 en half 9 even langs de receptie. Er waren bij aankomst nog weinig mensen, dus we hadden een mooi plekje uitgezocht. Er was weer een mooi veld om op te voetballen en de camping ligt aan het water, dus ook weer een mooi plekje om steentjes te werpen.

IMG-20190902-WA0009IMG-20190902-WA0010 B de bouwer zag allerlei mooie bouwactiviteiten vanaf de camping.

Aangezien het water om een of andere reden niet drinkbaar was moesten we langs de supermarkt van het dorpje om water te halen en dat hebben we maar meteen gecombineerd met een wandelingetje. Waarbij deze activiteiten meteen uitdraaien op eeen sportmoment, aangezien alles zo heuvelig is dat de kuiten meteen getraind worden.

Bij terugkomst op de camping bleken er toch nog wat meer mensen te zijn aangekomen, waarbij een stel de camper op 2 meter afstand van onze camper had neergezet, op een verder vrij leeg veld. Dit riep wat territoriumdrift bij Vincent op en resulteerde de rest van de avond in grapjes over Germanen die lekker dicht bij ons willen staan en wat je er tegen zou kunnen doen. Dit bleef bij puur hypothetische scenario's.

20190902_183616_HDR

Zo dicht bij het water moet er natuurlijk gevist worden. Dus Vincent trok er nog even een uurtje op uit om het water van dichterbij te bekijken. Hij had helaas geen beet, maar zag wel bruinvissen en een zeeotter. Ook tof! En zo had Iris wat tijd om de blogjes bij te werken.