Dag 5 - 28 september - Over de grens

28 augustus 2019 - Oslo kommune, Noorwegen

Het heeft inderdaad geregend. Maar gelukkig is het meeste in de nacht gevallen en als we opstaan is het wel nat buiten en valt er hier en daar een drup. Maar is het niet koud en overwegend droog. Het ontbijtje werd wel binnen genuttigd, maar verder valt het ons nog alles mee.

Vandaag werd een dag de grens over, naar Noorwegen. Gezien de weersvoorspellingen hebben we bedacht om naar een camping net boven Oslo te rijden en daar dan twee nachten te blijven. Dan kunnen we morgen een dag de stad in en schuilen voor de regen als het nodig is. Het was vandaag dus weer wat verder rijden. Een roadtripdag met veel stops (ja we leren er wel van). Dus na het boodschappen doen de camper in en rijden maar!

We deden rustig aan. Dat kan ook eigenlijk niet anders want de wegen gaan op en neer en veel harder dan tussen de 60 en 80km gaat het niet. Het was een bijzonderheid dat er op een gegeven moment een snelweg was waar we 110km p/u mochten rijden (whoop whoop). Het landschap begint wat te veranderen, het wordt meer rotsig en weilanden en bossen wisselen zich af met daar tussendoor de bekende scandinavische huizen. We doen een stop in een of ander gehucht, waar dan dus wel een tankstation is waar er pizza en kebab wordt verkocht (gelukkig worden de dorpelingen in hun basisbehoeften voorzien).

20190828_114540_HDR

De lucht is continu dreigend, maar het blijft droog. We zetten onze tocht voort terwijl de vakantieplaylist door de speakers schalt (dit is een mengelmoes van top 2000 klassiekers, amerikaanse gitaarmuziek en natuurlijk douwe bob). Wordt er meegezongen en valt Benjamin zowaar een uurtje in slaap. Dan is er nog een stop om even de benen, heupen en hartslag wat te stimuleren en is er een discokwartiertje in de camper en dansen Vincent en Iris er enthousiast op los. Benjamin ziet dit alles met lede ogen aan (ja ja dat begint nu al). En dan rijden we steeds meer de bewoonde wereld binnen en komen we aan op de camping Bogstad in Oslo. Dit is een grote camping met veel faciliteiten. Er is een supermarkt, fancy douches, een grote ruimte om in te koken en de receptie is 24 uur per dag open (je kunt er maar behoefte aan hebben). De campingplaatsen zelf zijn niet heel bijzonder. Maar de camping ligt zo'n halfuurtje van Oslo en morgen kunnen we dan met de bus de stad in.

En ondanks alle voorspellingen was het weer ons nog steeds goed gezind. En konden we vanmiddag nog een wandelingetje maken. En zo kunnen we onze eerste natuurtocht ook afvinken. Want we hebben heel mooi door het bos kunnen wandelen en langs een beekje. Vooral dat beekje vond Benjamin erg tof. Hij vroeg steeds of wij ook het water hoorden en dan ging hij weer even bij het water kijken.

20190828_172349

20190828_171056

We konden zelfs nog buiten eten, en blogjes tikken in de buitenlucht voelt toch ook echt als vakantie. Dus we zitten hier goed!

IMG-20190828-WA0000