Dag 14 - 6 september - Een regenachtige boswandeling

6 september 2019 - Vinje, Noorwegen

Ik schreef al eerder over het feit dat het steeds wat later werd met opstaan en vanochtend was het ook weer zover. Dit heeft deels te maken met het feit dat Benjamin overdag wat onregelmatig slaapt en dus wel wat slaapuurtjes te maken heeft en steeds wat later wakker wordt. Daarbij is Benjamin onze wekker, dus als hij later wakker wordt, dan wij ook. En dat was vanmorgen ook weer het geval. Het was na 9 uur. Nu was de geplande trip voor vandaag niet erg lang. We doen nu steeds een kort stukje van ongeveer 1,5 uur rijden. We stappen over 3 dagen op de boot richting Denemarken, vanaf Oslo. En dat is op zich niet zo heel ver meer. Waarbij voorheen ons reisprogramma werd bepaald door de plek waar er zon zou zijn, is dit in principe nog steeds de strategie, al is dit al wat bijgesteld naar gewoon droog weer. Maar hij pakt in de praktijk wat minder goed uit. De weerapps lijken namelijk wat moeite te hebben om het weer een beetje accuraat te voorspellen. Waarbij dit vorige week in ons voordeel was en er bij momenten zon was waar er bewolking of zelfs regen was voorspelt. En wij hierover natuurlijk geen enkel klagen hadden. Begint dit tij te keren. Nu maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat de weerapp voorspelt, het is eigenlijk in alle gevallen op plek van aankomst druilerig zonder, maar in veel gevallen met regen. En dat geeft natuurlijk wel enige frustratie, dan snapt u. Zeker wanneer de weerapp toch echt droog met af en toe een zonnetje heeft beloofd. Toch schuiven we steeds een stukje op, met de hoop dat de weerapp toch een beetje gelijk dan wel ongelijk heeft (kunt u het nog volgen?) en mocht het dan toch regenen dan zien we in ieder geval een beetje een andere omgeving vanuit het camperraam. Al met al was dus prima dat we wat later onderweg waren. En rond het middaguur kwamen we aan op een kleine camping. Waar het lekker nat was.

Maar we hebben regen gear, dus we lieten ons niet weerhouden door wat natte spetters. En Vincent en Benjamin hadden een bospad ontdekt, die Benjamin ook graag aan mama wilde laten zien. In vol regenornaat trokken wij ten strijden, richting het bospad. Dit vond Benjamin allemaal reuze interressant. Maar na wat klim en klouterwerk vond Benjamin het wel snel welletjes en had een goed idee (dat zegt hij letterlijk zo :)). Hij wilde bij papa op de nek.

20190906_152012_HDR20190906_145411_HDR

IMG_20190906_150803IMG_20190906_150740

Dus zo werd het voor Vincent een echte workout: lopen op lekker natte bospaadjes, met veel gladde rotsen, met een peuter van rond de 15kg op je nek. Goed voor de core stability zullen we maar zeggen. Tijdens de tocht werden er allemaal mooie paddenstoelen gezien. En Benjamin stelde voor dat we op Berenjacht gingen (naar een van zijn favoriete voorleesboeken met de gelijknamige titel). Maar dat werd toch allemaal wel een beetje te spannend, want nu durfde hij helemaal niet meer zelf te lopen, want dan kon er een beer aankomen. Na heel duidelijk uitleggen dat er in het echt - toch echt - geen beer zou komen, kon hij het laatste stukje zelf lopen.

Na dit natte uitje ging Benjamin lekker binnen spelen met z'n mooie graafmachine, Iris lekker lezen in boek nr. 2 (Grand Hotel Europa). En Vincent ging op pad. Er lag namelijk een bootje dat gebruikt mocht worden door de campinggasten. En dat greep Vincent aan om een hengeltje uit te werpen en de waterplas te verkennen.

En na al deze buitensportactiviteiten was het natuurlijk goed om af te sluiten met pannenkoeken. Dus onze koekenbakker ging aan de slag en maakte heerlijke met zalm. Het bleef maar regenen. En wij zaten lekker binnen.

20190906_184509_HDR20190906_184304_HDR